Effecten
Colorsound Wah - Wah Wah-Wah die volgens de stempel binnenin van 3 april 1978 is. Engels fabricaat (Sola Sound, London). Heeft inmiddels wat "onderhoud" gehad, de krakende potmeter moest worden vervangen. Het batterij-luikje ontbreekt helaas nog (zie voorbeeld hieronder, wie heeft er nog een?). |
||
Korg GT-6 Guitar tuner Mijn eerste stemapparaat van ca 40 jaar geleden, de Korg GT-6. Het heeft een analoge meter die door middel van een schakelaar verlicht kan worden. Er is één 9-volt batterij voor nodig. Je kunt er je gitaar op inpluggen of via de ingebouwde microfoon er ook een akoestisch instrument mee stemmen. Wel lastig dat je steeds per snaar de draaiknop moet verzetten. Grappig dat er een soort polsbandje aan zit. |
||
Boss GE-7 Equalizer 7-bands gitaar equalizer uit de 80-er jaren. Geeft niet alleen de mogelijkheid om de frequentiegebieden (banden) van het signaal te versterken of te verzwakken, maar deed bij mij vooral dienst om het signaal dat vanaf de gitaar aan de versterker wordt aangeboden op te peppen. Goed bruikbaar dus om een "boost" te geven. Nieuw gekocht op 18 september 1985. Inmiddels is de plug van de ingang vervangen en is een aanpassing gemaakt (weerstand en diode) om de externe voeding (weer) te kunnen gebruiken. |
||
Ibanez FL9 Flanger Deze analoge flanger is uit 1982, de eerste generatie. Inmiddels is een reissue verkrijgbaar. Destijds aangeschaft om mijn 12-snarige Shergold extra "kleur" te geven. Nog in originele staat. Flanging is een tijdsvertragend effect dat gebruik maakt van zeer korte tijdsvertragingen vermengd met het onvertraagde signaal. Dit creëert een reeks pieken en dalen. Wanneer de tijdsvertraging wordt gevarieerd, bewegen de pieken en dalen "door het geluid heen" en verkrijg je zo het flanger effect. De FL9 is weer / nog verkrijgbaar als reissue. |
||
G&L Buckshot Overdrive pedaal van G&L. |
||
|
Boss RT-20 Dit "rotary"-pedaal benadert het effect van een roterende speaker (denk aan een Leslie). Geschikt voor gitaar maar ook voor keyboard (keuze via een schakelaartje achterop te bepalen). Ingangen voor mono en stereo. Heeft dubbele uitgang-aansluitingen zodat je desgewenst 2 versterkers kunt aansluiten om zo een ruimtelijk stereo effect te verkrijgen. Zelfs aan een aansluiting voor een koptelefoon is gedacht. Aan de linkerkant een voetpedaalpedaal om het effect aan en uit te zetten. Met het rechter pedaal kun je de "rotatie" laten versnellen of vertragen. Beide pedalen gelijktijdig indrukken kan ook zodat bij het aanzetten meteen de versnelling wordt geactiveerd. De RT-20 neemt wel een dubbele plek in je pedalenbak in, ten opzichte van een "standaard" pedaal. Het venster in het midden aan de bovenkant toont door middel van irritant draaiende lichtjes de denkbeeldige rotatiesnelheid van de tweeter (rood licht) en de woofer (blauw). Vergeet eventueel niet een reservesetje "penlight" batterijen mee te nemen, in tegenstelling tot de meeste pedaaltjes dit keer geen 9V "blokje". Alhoewel, wie gebruikt er nog geen netvoeding in dergelijke situaties? Zelf heb ik even geëxperimenteerd met de mogelijkheden en ik vind het lastig om een instelling naar mijn wens te vinden. Daarna is het pedaal in mijn geval verder ongebruikt weer in de oorspronkelijke doos beland. |
|
Boss DD-7 Digitale delay. De stand “Modulate” levert chorusachtige effecten en “Analog” is een gemodelleerde versie van de analoge BOSS DM-2. In de stand "hold" kun je tot 40 seconden opnemen en afspelen, waarbij je dan nieuw geluid kan toevoegen, asl het ware meespelen met jezelf ;-). De in- en uitgangen zijn dubbel uitgevoerd zodat het mogelijk is om stereo-effecten te verkrijgen. |
||
Boss OC-3 Octaafeffecten. Via een aparte ingang ook geschikt voor bas. Terwijl je speelt worden er naast hetgeen je speelt ook automatisch tonen geluiden gegenereerd naar keuze die 1 en / of 2 octaven lager klinken. Dit pedaal is "polyfoon", hetgeen wil zeggen dat het niet alleen met enkele noten (1 snaar) om kan gaan, maar met meerdere gelijktijdig (zoals in het geval van akkoorden). Oudere octave-effecten beperkten zich tot "monofoon", waarbij het effect dus beperkt bruikbaar is tot 1 toon tegelijk. |
||
Boss TU-3 Om in de stemming te komen. Wat valt er eigenlijk nog te vertellen over de noodzaak van een stemapparaat. Zodra je dit pedaal indrukt, gaat het geluid niet meer naar de versterker en kun je ongestoord je gitaar of bas stemmen.
|
||
T-Rex The fuel tank Om de diverse effecten van de benodigde voeding te voorzien, wordt deze power supply gebruikt. Zoals het opschrift al vermeldt "5 geïsoleerde 9 Volt gelijkspanning uitgangen" Geen gezeur meer met batterijen. |
||
Pedal board Makkelijk en veilig pedalen meenemen en aansluiten. Deksel er af en alles staat binnen een minuut klaar. Rechts de gitaar inprikken en het snoer links gaat naar de versterker. Het kabeltje bovenin op de foto is de stroomkabel zodat er geen batterijen nodig zijn. Deze BCB-60 is eigenlijk geschikt voor 6 pedaaltjes van "standaard" grootte. Mijn Boss RT-20 "rotary" aan de linker zijde neemt echter 2 plekken in beslag in de uitvoering zoals hiernaast. Er wordt standaard een aparte 9 volt voedingsadapter bij deze pedalenbak meegeleverd die met een stekkertje linksboven kan worden aangesloten. Vanaf die plek kun je de voeding "doorlussen" naar de aparte pedaaltjes. Aangezien ik de "Full Tank" al had en die makkelijk kon inbouwen, heb ik echter daarvoor gekozen. |
||