Warning: Zend OPcache API is restricted by "restrict_api" configuration directive in /www/doc/www.poldermeester.nl/www/libraries/vendor/joomla/filesystem/src/File.php on line 337
Volgorde van de effecten

Volgorde van de effecten

 

Omdat een effect natuurlijk wordt beïnvloed door de effecten die zich ervoor in de keten bevinden, is de volgorde zeer bepalend voor het uiteindelijk resultaat. Neem als voorbeeld een galm die voor of na een Wah-Wah wordt aangesloten. Wanneer de galm zich vooraan in de reeks bevindt, zal de Wah-Wah effect hebben op het gitaargeluid inclusief de galm. Grote kans dat je het beter vindt klinken wanneer de galm pas achteraf aan het Wah effect wordt toegevoegd. Denk ook aan effecten die een beetje storen (ruis of brom). Wanneer die zich aan het begin bevinden, zullen alle volgende effecten die verstoring "ongewild" mee bewerken.

Je eigen oren bepalen allereerst je voorkeur, maar als leidraad kun je onderstaand "advies" aanhouden. Natuurlijk kan het interessant zijn om soms ook eens met een andere volgorde te experimenteren. Bedenk wel dat effecten niet allemaal gelijktijdig aan zullen staan en dat er van beïnvloeden wellicht minder sprake zal zijn.

Volgorde van de effecten voor gitaar

Stemapparaat

Plaats deze voorin de reeks om zo een "onbewerkt" signaal van de gitaar te kunnen ontvangen. Hierdoor zal het stemmen makkelijker gaan.

Wah

De Wah kan als eerste de "kleur" aan het geluid geven.

Bedenk dat een Wah een soort toonregeling is waarmee via de voetregelaar bepaalde frequentiegebieden worden versterkt.


Compressor

Een compressor kan bij voorkeur voorin de reeks voor de vervormers worden gezet.

Vervormers (distortion / fuzz) zijn meestal wat rumoerig en een compressor kan dat mogelijk nog extra aandikken.

Vervorming

Vervorm-pedalen kunnen wat ruis of brom geven en worden bij voorkeur ergens achteraan in de keten geplaatst.

Dit voorkomt ook dat de vervorming door andere effecten nog verder wordt beïnvloed.

Equalizer

Op deze plaats in de reeks kun je de toonregeling van het inmiddels bewerkte signaal beïnvloeden.

Delay

Modulation pedalen zoals flanger, chorus en phaser kunnen nu het op basis van de toon die het krijgt uit de voorliggende effecten bewerken.

Galm

Voeg de galm ergens aan het einde van de reeks toe.

Dit voorkomt dat ook de galm door de andere effecten wordt bewerkt.


Looper

Mocht je over een looper pedaal beschikken, dan zul je meestal het uiteindelijk geluid dat uit de versterker te horen was in een loop willen zetten. Door de looper daarentegen ergens voorin de keten te plaatsen, kun je tijdens het afspelen / herhalen de achterliggende effecten aan- en uitzetten of de instellingen ervan veranderen. De loop gaat dan door terwijl je de effecten aanpast.


Effect loop op de versterker

De effecten zoals hierboven omschreven bevinden zich allemaal voor de ingang van de gitaarversterker. Wanneer je versterker er geschikt voor is, kun je ook daar je effecten op aansluiten. Nu lijkt het misschien alsof dat eigenlijk geen verschil maakt, maar dat is beslist niet het geval. Je versterker bestaat uit een voorversterker met daarachter gekoppeld een eindversterker. Deze bevinden zich meestal in dezelfde kast met in geval van een combo ook de luidspreker er bij geïntegreerd.

Effecten die via de versterker tussen de "send" en "return" aansluiting worden gezet, zullen tussen het voor- en eindversterker gedeelte worden geplaatst. Niet ieder effect is hier op zijn plaats en zullen alsnog voor de versterker worden geplaatst. Een equalizer, delay of galm lenen zich er in het algemeen goed voor om op de effect loop te worden aangesloten. Het kan zijn dat deze dan een beter resultaat geven.

In de praktijk kan het dus betekenen dat een deel van de effecten voor de versterker wordt aangesloten, zoals bovenstaande afbeelding laat zien. En dat andere effecten tussen de voor- en eindversterker worden geplaatst via de "send" en "return" aansluitingen. Het uiteindelijk plaatje kan er dan als volgt uit gaan zien:

Effect Send Receive gitaar

In geval van mijn Koch Studiotone zou dat betekenen dat pedalen kunnen worden gekoppeld tussen de "From FX-out" en de "To FX-in" genaamde aansluitingen achterop de kast.

Koch Send Receive

 

Pedal board

Makkelijk en veilig pedalen meenemen. Deksel er af, kabels aansluiten en alles staat binnen een minuut klaar. Rechts de gitaar inprikken en het snoer links gaar naar de versterker. Kabeltje bovenin is de stroomkabel zodat er geen batterijen nodig zijn.

Boss Pedalboard BCB 60