G&L

Gandl LogoBegin 80-er jaren in California opgericht door de twee "Fender mannen van het eerste uur": George Fullerton en natuurlijk Leo Fender zelf. Ofwel "George & Leo" (G&L), hoewel je ook wel "Guitars by Leo" als verklaring voor het logo tegenkomt. In die beginperiode trokken G&L's niet mijn aandacht. Mijn interesse ging immers uit naar "oude" gitaren. En wat deed die lelijke punt onderaan de kop van de hals? Als je maar lang genoeg wacht, worden het vanzelf "vintage" gitaren. Ze gebeurde het dat ik jaren later een Skyhawk (1990) in mijn handen kreeg. Het exemplaar speelde erg prettig en de onversterkte klank beloofde ook al veel. Als experiment maar eens meegenomen naar de oefenruimte, waar het geluid, de bespeelbaarheid en de mogelijkheden van deze havik mijn Fenders achter zich liet. Afwisselend ging ik tot die tijd meestal op pad met Stratocasters (73-er, 78-er of een Strat plus uit 1989). De Skyhawk nam hun plaats in en ging sindsdien altijd mee.

Mijn belangstelling voor G&L was gewekt. Volgens goede gewoonte werd ieder volgend aangeschaft exemplaar zorgvuldig geïnspecteerd en nauwkeurig afgesteld. De kwaliteit van het materiaal en de bouw van ieder instrument was steeds bijzonder goed te noemen. Vooral de periode tot ca. 1991, toen Leo Fender nog leefde, vind ik het meest interessant. De instrumenten uit de eerste periode zijn herkenbaar aan de 3-punts halsbevestiging. Aanraders voor meer info is: http://www.ggjaguar.com/gnl.htm en met betrekking tot de signature modellen: http://yowhatsshakin.com/yowhatsshakin/The_Family.html.

 

G&L SC-3 - 1987

G&L SC-3 - 1987Een uitvoering uit de tweede SC-3 serie (1984 -1987), die de opvolger was de eerste generatie (1982 - 1983) waarbij nog een Mustang-achtige body werd gebruikt. Drie enkelspoels elementen zoals bij een Stratocaster. Standaard had de SC-3 nog geen slagplaat en het hout is bijna overal in dezelfde kleur gelakt (bij mijn exemplaar dus alles rood inclusief de kop en de achterkant van de hals). Deze SC-3 is voorzien van de Wilkinson roller topkam die men als optie kon bestellen. Op de kop staat onder het G&L logo in zwarte letters vermeld "by Leo Fender".

Body: JUL 10 1987, Neck: JUL 16 1987, Pots week 10 uit 1986.

 

G&L ASAT - 1989

G&L ASAT - 1989ASAT "Leo Fender" Signature in Cherry sunburst. De ASAT Signature was het eerste model in de line-up die kon worden besteld met een Leo Fender-signatuurembleem die zich zoals te zien op de body bevindt.

Deze uitvoering werd alleen van eind 80-er jaren tot begin 90-er jaren geproduceerd.

Deze "As Same As Tele" verkeert in uitmuntende staat.

Body: Mar 26 1989, Neck: Apr 12 1989. De Pots verwijzen naar week 31 in 1988.

 

G&L Skyhawk - 1990

G&L Skyhawk - 1990"Leo Fender" Signature versie, zoals ook te lezen is met witte letters op de body.

De toonregelaars zijn respectievelijk voor Master Treble en Master Bass (praktischer dan de Stratocaster-knoppen waarmee je eigenlijk alleen het hoog kunt weghalen).

Standaard voorzien van locking mechanieken.

De indeling van de elementen en ook de instellingen zijn verder te vergelijken met die van een Stratocaster.

Cherry sunburst. Body: Mar 26 1989, Neck: Apr 12 1989. Pots van week 31 in 1988.

 

G&L SC- 3 -1991

G&L SC- 3 -1991Een voorbeeld van een SC-3 van de derde generatie (1988 - 1991). De eerste twee generaties moesten het zonder slagplaat stellen. Hierna kwam overigens nog een vierde generatie waarbij de aansluiting voor de plug zoals bij een Stratocaster apart in de body werd geplaatst.

Body: DEC 18 1990, Neck: JAN 30 1991, Sticker bij de veren achterin de body vermeldt: 12-20-1990. Uit het laatste jaar voor het overlijden van Leo Fender.

 

G&L Legacy Special - 1994

G&L Legacy Special - 1994Drie humbuckers (echt waar) in het formaat van enkelspoels elementen. Het brug-element is dusdanig gewikkeld dat die meer output dan beide andere elementen heeft. Master treble en bass toonregeling. De "locking Schaller" tuners zijn ideaal.

De plastic plaat bij de "tremolo" achterop de body ontbreekt bij mijn exemplaar en er zit ook geen tremolo bar bij. Het was eerst even schrikken toen ik op de potmeters "made in Japan" aantrof. Na wat "ge-Google" bleek dat in deze periode bij G&L te zijn gedaan omdat er elders leveringsproblemen waren.

De kleur van dit exemplaar wordt ook wel "Sienna Burst" genoemd.

Neck: May 10 1994, Body: May 6 1994.

 

G&L ASAT Classic - 1996

G&L ASAT Classic - 1996De eerste eigenaar had voor deze Honeyburst ASAT een zwarte slagplaat laten maken en die gemonteerd.

De originele witte plaat bleek gelukkig nog te zijn bewaard en kon worden teruggezet.

Neck: Oct 9 1996, Body: Oct 24 1996.

 

G&L Legacy - 1996

G&L Legacy - 1996Een Cherryburst Legacy. Wanneer je met de 5-standen schakelaar twee elementen combineert, werken die samen als een soort humbucker.

De Sperzel non-locking mechanieken laten zich makkelijk bedienen en houden de stemming er in. Master regeling voor volume, treble en bass.

Neck Oct 29 1996, Body: Oct 23 1996.